Pronajímáte svůj byt a každý rok řešíte jeho poničený stav?
13. 11. 2024

Pronajímáte svůj byt a každý rok řešíte jeho poničený stav?

Nařízení vlády č. 308/2015 Sb.: Běžná údržba a drobné opravy v bytech

 

Nařízení vlády č. 308/2015 Sb., vydané dne 26. října 2015, přináší jasné definice a pravidla ohledně běžné údržby a drobných oprav, které jsou spojeny s užíváním bytů. Tento právní rámec, účinný od 1. ledna 2016, navazuje na občanský zákoník a vymezuje, jaké opravy by měly být prováděny nájemcem a co lze považovat za běžnou údržbu.

 

Co je běžná údržba bytu?

Běžná údržba zahrnuje pravidelnou péči a čištění bytu a jeho zařízení, která jsou nezbytná pro jeho každodenní provoz. Do této kategorie spadají například:

 

Malování stěn a oprava omítek,

Tapetování,

Čištění podlah, obkladů stěn a zanesených odpadů až ke svislým rozvodům.

Běžnou údržbou je také udržování zařízení bytu ve funkčním stavu, což zahrnuje například pravidelnou kontrolu termostatických hlavic, detektorů kouře a vodovodních baterií s elektronickým řízením.

 

Co spadá pod drobné opravy bytu?

Drobnými opravami jsou dle nařízení opravy bytu a jeho vnitřního vybavení, pokud jsou tyto součástí bytu a vlastnictvím pronajímatele. Tyto opravy jsou rozděleny do dvou kategorií – podle věcného vymezení a podle výše nákladů.

 

Drobné opravy podle věcného vymezení

Mezi drobné opravy patří zejména:

 

Opravy a výměny podlahových krytin, dveří a oken, elektrických zařízení (např. vypínače, zásuvky),

Opravy zařízení pro přístupové systémy, ventilace, klimatizace či centrální vysavače,

Výměny ventilů a armatur na rozvodech plynu a vody,

Údržba měřidel, vodoměrů a termostatů,

Opravy bytových spotřebičů, jako jsou digestoře, baterie, sprchy, sporáky a pečicí trouby.

Drobné opravy podle výše nákladů

Pokud se jedná o opravy, které nejsou uvedeny ve věcném vymezení, je za drobnou opravu považována každá oprava s nákladem nepřesahujícím 1 000 Kč. Pokud se jedná o navazující opravy na jednom zařízení, je rozhodující součet všech nákladů na tyto opravy. Náklady na dopravu a další výdaje s opravou spojené hradí nájemce zvlášť.

 

Roční limit nákladů na drobné opravy:

Nařízení stanovuje také roční limit nákladů na drobné opravy, který činí 100 Kč za metr čtvereční podlahové plochy bytu. Jakmile náklady přesáhnou tento limit, další opravy již nejsou považovány za drobné.

 

Shrnutí

Toto nařízení pomáhá jasně stanovit, jaké úkony v rámci údržby a oprav jsou povinností nájemce, a tím předchází případným sporům mezi nájemci a pronajímateli.

Jan Demel
Autor: Jan Demel

Moderní svět si žádá moderní postupy a jinak tomu není ani v realitách.

Koupě, prodej, ale i pronájem nemovitosti a služby s tímto spojené jsou pro mnoho z nás velkým milníkem života. Přesně z tohoto důvodu vyhledáváte kvalitní služby a očekáváte příjemný průběh tohoto procesu. Někteří z nás potřebují asistenci, jiní zase rychlé jednání a další potřebují zkrátka jen oporu realitního makléře.

Přesně tohle jsou kvality, které ode mě můžete očekávat, protože reality pro mě nejsou jen práce, ale také koníček, tudíž se snažím vykonávat své služby na špičkové úrovni. Mohu vám totiž mimo jiné nabídnout kvalitní video prohlídky, spolupráci s profesionálním fotografem, nadčasový Home Staging a aktivní prezentaci na sociálních sítích. To vše s jasným cílem: Spokojenost s prodejem vaší nemovitosti za co nejvyšší cenu!

Proč vznikly tyto stránky? Když dva chtějí totéž, nikdy to není totéž, i když se to tak mnohdy zdá. Tyto stránky budou prezentovat širokou nabídku nemovitostí a realitních služeb, aby si vybral i ten nejnáročnější klient a byl opravdu každý vždy spokojen. Je totiž všeobecně známo, že rozdíly mezi makléři jsou opravdu nemalé a vy jste na pochybách.

Třeba se teď právě vy rozhodujete, komu dáte svou důvěru. Věřím, že mé tipy a články vám pomohou v rozhodování o volbě prodeje nemovitosti a bude právě mou ctí zastupovat vás jako klienta. Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. To je důvod, proč by nikdo neměl tak důležité životní rozhodnutí podceňovat. Prodávající, ani makléř. Důraz kladu na odvedení špičkové práce a na spokojenost klienta, dbám také na dobrou pověst, kterou již mnozí klienti ocenili formou spokojených referencí.

Pokud jsem dokázal vaši pozornost udržet až dokonce, velmi vám děkuji a také rád poskytnu další informace dle potřeby. Proto mě neváhejte kontaktovat. Budu se na vás těšit, třeba u dobré kávy u nás v Kaktusu.

Bc.Jan Demel

Ičo:10891587

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení